Sunday, October 16, 2011

luahan cinta atas cintaNYA.


Syukur

Syukur..syukur..syukur ya ALLAH.. syukur,Alhamdulillah. Dengan semangatnya kita menasyidkan dendangan lagu dari raihan.

Ataupun,kalau kita mendapat apa2, pasti kita akan mengucapkan, syukur ya ALLAH, Alhamdulillah.

Tapi apa erti syukur tu ya? Cukupkah sekadar kita tahu perkataan tersebut tanpa memahaminya atau cukup lah sekadar kita tahu ibrah tanpa mengambil fakta? Ahaks.

Nak sharing dengan kalian2 semua tentang syukur.

Syukur ~ mengetahui diri mendapat sesuatu yang bermanfaat berupa nikmat ,lantas kita suka dan senang . contohnya, kita Berjaya dalam peperiksaan, kita dapat sesuatu yang best menyebabkan kita tak dapat nak kecilkan kelebaran senyuman kita ^___________________^.

Lantas apa yang kita lakukan apabila kita bersyukur? Senyum gumbira sahajakah, atau melompat dengan gaya yippiiii,bestnyaaaa *_*.

Syukur kita sebagai seorang yang beriman, yang mengimani bahawasanya aku sayang ALLAH, maka kita haruslah melontarkan kalimah ALHAMDULILLAH. Kalimah toyyibah yang membawa maksud segala puji bagi ALLAH. Kita mengembalikan ke”best”an yang kita dapat kepada orang yang telah memberi rasa yang best itu kepada kita.

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah.

Allah yang maha best telah mengkhabarkan kita bahawa ALLAH swt telah menyediakan nikmat yang super banyak pada kita, yang mana kalau kita hitung-hitung memang tak mampu kita nak sebutkan jumlah nikmat itu. Terima kasih ya ALLAH.

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah ,niscaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh, Allah benar2 Maha Pengampun,Maha Penyayang" (16:18)

Malah ALLAH swt telah menghadiahkan kita hadiah nikmat yang paling2 best dan besar serta berharga buat kita, selaku hambaNYA.

# nikmat udara,cahaya, air ----------------: bayangkan kalau kita tak dapat nikmat2 ini , tak mampu untuk di gambarkan kan3. Lalu, kita akan mati dengan kasihannya . Ada ke sesiapa yang boleh hidup dengan sejahtera dan bahagianya tanpa nikmat2 ini?

“apakah kalian tidak memerhatikan bahawa kami telah menjadikan malam agar mereka beristrirehatpadanya dan menjadikan siang yang menerangi? Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda2 bagi orang yang BERIMAN” ( 27:86)

#nikmat malam dan siang -----------------: apakan jadi hidup tanpa malam, badan yang penat ,mahukankerehatan, nak di rehatkan pada waktu bila? Apakan jadi,kalau hidup kita hanya siang yang di terangi dengan kepanasan dan kelelahan? Mesti, tak seronokkan hidup kita.tiadalah warna warninya. So sweet ,ALALH swt tahu apa yang best untuk hambaNYA.

“katakanlah (Muhammad) bagaimana pendapatmu,jika ALLAH menjadikan untukmu malam it terus menerus sampai hari kiamat. Siapakah Tuhan selain AllAH yang akan mendatangkan sinar itu kepadanya? Apakah kamu tidak mendengar? ‘’(28:71)

#nikmat tubuh badan yang cantik (cantik itu subjektif okeh) ---------------------: kita ada mata,ada telinga, ada hidung yang comel, yang semua2 tu letak elok2 sahaja posisinya atas muka kita kan. Yeah, ALLAH knows the best.

“sungguh ,kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaiknya “( 95”4)

# nikmat Iman dan Islam --------------:Dan akhirnya, nikmat yang paling terindah,paling bahagia,yang buat kita makin hari makin jatuh cinta .Nikmat yang tidak semua dari banyak2 manusia di muka bumi ini dapat. Dan nikmat yang tidak ramai menghargai dengan sebaiknya.

mereka menjawab : benar sungguh,seorang pemberi peringatan telah dating kepada kami ,tetapi kami mendustakannya dan kami katakana “ ALLAH tidak menurunkan sesuatu apapun,kamu sebenarnya dalam kesesatan yang besar (67:9)

Betul ke kita wajib bersyukur? Kena ke? Perlu eh?

Perlu malah kewajipan untuk kita bersyukur.

Bukankah ALLAH mengajarkan kita agar bersyukur malah dalam setiap solat kita akan di mulai dengan kesyukuran kepada ALLAH SWT. Bukankah di permulaan solat ,kita perlu mendahului dengan bacaan al fatihah. Ayat permulaan Al Fatihah itu pun, SEGALA PUJI BAGI ALLAH,TUHAN SEKALIAN ALAM. Kita merafakkan setinggi kesyukuran kepada ALLAH yang Maha Hebat .

Yuk,kita menjadi hambaNYA yang bersyukur. Kita luahkan rasa cinta kita dengan memperbanyakkan syukur kepada ALLAH swt.

Macammana nak bersyukur?

Syukur boleh di luahkan melalui :

1) hati ---------------) kita mengakui kasih sayang, rahmat dan inayahNYA. Dengan,dengan memperbanyakkan zikir ,pujian kepada Rabb yang Satu dengan lafaz Alhamdulillah.

“ tuhanMu mengetahui apa yang ada dalam hatimu jika kamu orang yang baik,maka sungguh, Dia Maha Pengampun kepada orang yang bertaubat” ( 17:25)

2)lisan ---------------) menundukkan seluruh anggota dengan beramal dengan amal yang soleh lagi musleh serta taat melaksanakan segala yang di perintahkan oleh ALALH swt.

Yuk, jadi hambaNYA yang bersyukur.

Syukur dengan setiap kurniaanNYA, setiap ujian yang di berikan.

Moga setiap detik kita takkan terlepas dari menjadi hambaNYA yang bersyukur.

“ dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan” sesungguhnya jika kamu bersyukur,niscaya Aku akan menambah (nikmat )kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikamtku),maka pasti azabku sanagt berat” (14:7)

No comments: