Saturday, September 24, 2011

Buat jiwa -jiwa yang bekerja

Bismillahirrahmanirrahim.


Moga tarbiyyah ramadhan masih memacu dan memotivasikan kita dalam beramal. Moga kita menjadi hambaNya yang muttaqin insyaAllah.


Ukhti fillah,


Dalam kita sibuk bekerja di atas jalan dakwah, kita akan merasai keletihan,kelesuan,kepeningan dan sebagainya. Tetapi itulah cabaran - cabaran yang akan membentuk jiwa kita menjadi kuat dan teguh. Mudah- mudahan kita mampu membentuk jiwa kita seperti jiwa para sahabat, para syuhadaa dan para amiliin.


Untuk kita memastikan kita mampu mencapai kekuatan dan kemanisan iman, kita perlulah kembalikan jiwa kita kepada penciptaNya iaitu Allah swt.


# Perkasakan tarbiyah dzatiyyah.


Pengembalian jiwa kepada Allah swt adalah dengan memperkasakan tarbiyyah dzatiyyah kita (tarbiyyah dalaman ) .


Bukankah kita ingin menjadi seperti para sahabat? Jundi di siang hari dan abid di malam hari. Oleh itu kita kena perbanyakkan amal-amal yang membantu kita untuk taqarrub ilallah( mendekatkan diri kepada Allah swt).


Perbanyakkan dan perhebatkan amal - amal sunat seperti qiyammulail, zikir, bacaan ayatul kareem,

tadabbur ayat Al quran, doa, dll.


# Merintih dan mengadulah .


Seorang daie perlu lebih banyak menghabiskan masanya mengadu pada Rabbul Izzati. Mengadu setiap liku- liku perjalananya, resah gelisahnya dan suka dukanya . Mari kita menelusuri kisah perjuangan Nabi Nuh As. Kepada siapakah pengaduannya ? Tidak lain tidak bukan kepada Rabb yang Sentiasa mendengar dan memerhati hambaNya setiap detik dan ketika.


# Banyakkan bacaan sirah ,kisah para sahabat,para syuhadaa dan orang- orang yang komited di jalan dakwah.


Kerana dengan membaca kita dapat mengetahui dan memahami jalan perjuangan ini dengan sebaiknya.jalan yang tidak pernah sesekali menjanjikan kemanisan duniawi dalam perjalanannya.


#KITA.


Kita selaku orang yang bekerja, perlu dan wajib untuk saling menguatkan dan saling membantu. Tidak wajar bagi kita untuk bersikap nafsi sesama kita. Bukankah jalan ini jalan kita bersama. Yang mana di akhirnya,kita akan saling beriringan menuju jannahNya kelak,insyaALLAH.


Semoga kita semua terus sabar,cekal dan thabat dalam meneruskan misi yang di tinggalkan oleh para anbiyaa pada kita. Moga redhaNya sentiasa mengiringi kalian. Teruslah memacu kerana Allah swt.


~kerana DAKWAH itu cinta~

No comments: