Saturday, September 24, 2011

OBSES DI JALAN DAKWAH


BIsmillahirrahmanirrahim.

Moga hari ini lebih baik dari semalam. Lebih memacu dari sebelumnya.

Ukhti fillah yang di sayangi,

Setiap hari ,setiap saat kita perlu bersemangat dalam mencorakkan dakwah kita. Kreatif merangka gerak kerja dan gigih dalam melaksanakan amal lillahitaala.

Ukhti,

Dakwah itu, bukan perlu di beritahu apa yang kena buat, bukan perlu menunggu arahan baru buat. Tetap,i dakwah adalah amal yang kita laksanakan setelah kita menerima ilmu,setelah kita memahami ilmu tersebut.

'Balighuna walau ayat'. Sampaikan walau satu ayat. Ayuh, akhwat,adik- adik yang di kasihi kita terapkan kewajipan menyampaikan di dalam diri kita. Walaupun perkara tersebut kita merasakan enteng, orang dah tahu tetapi itulah tanggungjawab kita, sampaikan,sampaikan dan sampaikan.

"Alah,akak macammana nak sampaikan?" " Tak tahu nak cakap dengan siapa?" " Tak tahu nak mula dari mana? "

Akhwat sayang,

Ayuh,kita asah kelebihan kita. Allah swt memberi kita nikmat mulut untuk bercakap, nikmat jari untuk menulis, bakat seni untuk melukis,untuk mengarang dan sebagainya.Mengapa tidak kita menggunakan bakat tersebut dalam menyampaikan risalahNya?

Semuanya perlu kembali kepada kefahaman kita dan kemahuan kita yang tinggi dalam dakwah. Kesungguhan kita dalam menegakkan kembali kalimah Tauhid di muka bumi. Keinginan kita yang tinggi untuk mencapai ustaziatul alam. Tidak dapat tidak, semua itu memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit,yang bukan mudah! Dan semua itu akan kita laksanakan apabila kita memahami dengan jelas. Maka barulah kita mampu di terjemahkan dalam amal.

Ayuh akhwat,ayuh jundi, kita kreatif dan proaktif dalam melaksanakan amal kita. Sampaikan pada semua, penyaksian kebenaran yang kita yakini. Moga satu hari nanti,hidup mulia atau mati syahid pengakhiran hidup kita. Dan moga pada waktu itu,kita dipertemukan di akhir perhentian yang kita dambakan iaitu di jannah firdausiNya bersama para anbiyaa dan solihin.ameen ya Rabbal alamin.

Hidup perjuangan memerlukan pengorbanan.kitalah pencorak atas jalan yang kita imani.

Salam sayang.

No comments: